Istruktaż sucha igła
Witajcie,
zgodnie z wczorajszą zapowiedzią udostępniamy w dzisiejszym poście "przepis na suchą igłę" ;)
Do plików dołączamy kilka podpowiedzi, a mianowicie różnice pomiędzy techniką druku wypukłego (linoryt), a techniką druku wklęsłego (sucha igła):
- przygotowanie stanowiska pracy: nie potrzebujemy tu wałka, niezbędna jest natomiast prasa drukarska bez której nie uzyskamy odbitki (druk wklęsły wymaga dosyć dużego docisku, ręcznie nie jesteśmy w stanie przenieść wyżłobionego rysunku na papier)
- przygotowanie matrycy do odbitki, nakładanie farby oraz moczenie papieru wygląda zupełnie inaczej niż w linorycie: papier musimy namoczyć wcześniej w wodzie (jest to specjalny papier do grafiki warsztatowej), przed odbiciem odsączamy go z nadmiaru wody (najlepiej wykorzystać do tego prześcieradło), farbę wcieramy palcem tak aby pozostała w wyżłobionym rysunku (ważne jest aby rozprowadzić farbę równomiernie po całej matrycy - nawet tam gdzie nie mamy rysunku), następnie wycieramy farbę za pomocą satynowej podszewki okrężnymi ruchami (zrób tampon), matrycę doczyszczamy kalką techniczną (pozwala ona na zebranie farby z miejsc w których nie ma wyżłobień, czyli miejsc, które nie powinny się odbić)
- drukowanie- wiecie już, że niezbędna jest nam prasa drukarska i dostosowanie docisku
zgodnie z wczorajszą zapowiedzią udostępniamy w dzisiejszym poście "przepis na suchą igłę" ;)
Do plików dołączamy kilka podpowiedzi, a mianowicie różnice pomiędzy techniką druku wypukłego (linoryt), a techniką druku wklęsłego (sucha igła):
- przygotowanie stanowiska pracy: nie potrzebujemy tu wałka, niezbędna jest natomiast prasa drukarska bez której nie uzyskamy odbitki (druk wklęsły wymaga dosyć dużego docisku, ręcznie nie jesteśmy w stanie przenieść wyżłobionego rysunku na papier)
- przygotowanie matrycy do odbitki, nakładanie farby oraz moczenie papieru wygląda zupełnie inaczej niż w linorycie: papier musimy namoczyć wcześniej w wodzie (jest to specjalny papier do grafiki warsztatowej), przed odbiciem odsączamy go z nadmiaru wody (najlepiej wykorzystać do tego prześcieradło), farbę wcieramy palcem tak aby pozostała w wyżłobionym rysunku (ważne jest aby rozprowadzić farbę równomiernie po całej matrycy - nawet tam gdzie nie mamy rysunku), następnie wycieramy farbę za pomocą satynowej podszewki okrężnymi ruchami (zrób tampon), matrycę doczyszczamy kalką techniczną (pozwala ona na zebranie farby z miejsc w których nie ma wyżłobień, czyli miejsc, które nie powinny się odbić)
- drukowanie- wiecie już, że niezbędna jest nam prasa drukarska i dostosowanie docisku
Instruktaż powstał w ramach V edycji programu na zajęciach z projektowania.
Komentarze
Prześlij komentarz